The Politics of Culture - re-engaging Uli
NO VISA / FOTOS _ NIRGENDORT / TEXTINSTALLATION
The Politics of Culture
Nigerianische Kunst und Kultur im Nirgendort
Text-Installationen von Klaus Schrefler und Eva Ursprung |
If greater individual freedom and personal decision-making are to be achieved in the 21st century, if men are to have more opportunity for mutual gains from trade of all types, they must also have the freedom to move, travel, work, reside, and retire where and when they want. The ideal must be for a world without passports, without immigration forms, without border guards and watch-dogs determining where we are allowed to be and for what purpose. Without such freedom of movement, real and complete freedom for man will never be attained.
Professor Ebeling in „Freedom daily“, 2001
Professor of Economics at Hillsdale College in Michigan , vice president of The Future of Freedom Foundation in Fairfax , Va. |
According to the Universal Declaration of Human Rights (1948) all people are entitled to the recognition of inherent dignity and certain inalienable rights, which are the "foundations of freedom and justice in the world." Freedom of movement is part of the "liberty of man" (Jagerskiold) thus making it one of the most basic human rights. Article 13 of the Universal Declaration of Human Rights stipulate:
Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each State. Everyone has the right to leave any country, including his own, and return to his country.
Universal Declaration of Human Rights (1948)
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Du wirst auf der anderen Seite nicht fremder sein als auf deiner Seite. Versuche nicht, ein Visum zu bekommen. Man wird es Dir nie erteilen. Schlag die Türen ein, fälsche Papiere, bestich die Zöllner... Auf diese Art weiterzukommen, enthüllt eine andere ‚afrikanische Kunst', die die Europäer nicht kennen: die des Überlebens. Wer weiß, vielleicht kannst du eines Tages die Grenzen einreißen, die die Ausgeschlossenen von den ‚Eingeschlossenen' trennen."
Hassan Musa: Zehn heiße Tipps, wie man kein afrikanischer Künstler wird |
„Der Pass ist der edelste Teil von einem Menschen. Er kommt auch nicht auf so einfache Weise zustande wie ein Mensch. Ein Mensch kann überall zustandekommen, auf die leichtsinnigste Art und ohne gescheiten Grund, aber ein Pass niemals. Dafür wird er auch anerkannt, wenn er gut ist, während ein Mensch noch so gut sein kann und doch nicht anerkannt wird.“
Bertolt Brecht, Flüchtlingsgespräche |
Kein Visum |
IKPE UGOCHUKWU KELECHI
textile Artist / singer
ONWENUKA CLIFFORD
cement sculptor / live artist
OBIEFUNA GODWIN SUNDAY
uli painter / resource person, theorist
OBI OKECHUKWU SHADRACK
traditional wood carver
ORAEDU SUNDAY IFEANYI
painter / uli dancer
OKAFOR UCHECHUKWU MAGNUS
Drummer
PILAKU LILIAN CHIZOBA
painter / female uli artist
AREH PETER CHUKWUDUBEM
Coordinator
NWAFOR, OKECHUKWU CHARLES
lecturer, uli poet, painter, theorist
ROMANUS AMANDI
textile artist
IGWE INNOCENT BARBAR
ceramist, builder and wall decorator
IKWUEMESI, KRYDZ CHUKWUEZUGOLUM
lecturer, theorist, painter, critic |
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Eine Veranstaltung von
Afro-Asiatisches Institut Graz, The Syndicate, Pendulum Art Gallery, Lagos, Nigeria.
www.syn.mur.at, www.crossingcultures.at, Pendulum Art Gallery
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